JSEM TĚHOTNÁ: JAKÝ SPORT MÁM ZVOLIT?

Čekáte dítě a nechcete se během těhotenství vzdát sportování? Žádný problém – sportování během těhotenství je povoleno! Pokud budete sportovat rozumně a budete se řídit základními pravidly. Při sportování si budete muset osvojit nové návyky a zbytečně neriskovat zdraví dítěte. Přečtěte si naše tipy a rady.

 

Sportování a těhotenství: nevýhody

Těhotenství neznamená konec pohybu! Jen je třeba si uvědomit, že i těhotenství má své nevýhody: únava, zadýchanost, závratě, náhlé výkyvy tlaku,… i to je těhotenství. Rostoucí bříško a hmotnost dítěte způsobují ztráty rovnováhy a pohybové obtíže. Ženy často trápí bolesti zad a těžké nohy. A přejí si jen jediné: odpočinout si.

 

Ideální sport pro těhotné

Dobrou zprávou je, že těhotné ženy mohou sportovat! Ideální je chůze na čerstvém vzduchu, plavání či aquagymnastika, pokud chcete cvičit, či jízda na rotopedu, pokud si přejete posilovat tělo a trénovat správné dýchání. Pokud jsou tyto aktivity prováděny v rozumné míře, jsou prospěšné pro zdraví a dítěti nic nehrozí. Ženy zvyklé běhat mohou běhat až do pátého měsíce těhotenství, a to v pomalém tempu po rovném povrchu.

 

V posledním trimestru je tělo těhotné ženy náchylné na poranění kloubů a vazů. Abyste předešly úrazům: neprovádějte vytrvalostní cvičení, vybírejte si fyzické aktivity, u nichž nehrozí výron kotníku (rotoped je vhodnější než procházka v lese), snižte hmotnost zátěže při posilování.

 

Případy, při nichž není vhodné sportovat

V některých případech není vhodné sportovat v průběhu těhotenství či po něm. Pokud máte následující obtíže, poraďte se s lékařem či porodní asistentkou.

 

  • Potratila jste.

  • Dítě se vám narodilo předčasně.

  • Je zvýšené riziko, že porodíte předčasně.

  • Máte nízko položenou placentu.

  • Trpíte chronickým krvácením.

  • Měla jste problémy s bedry či kyčelními klouby.

  • Máte vysoký tlak.

  • Čekáte dvojčata čí vícerčata.

 

Zvolnění během těhotenství

Budoucí maminky si často kladou otázku: je třeba ve fyzické aktivitě zvolnit dle měsíce těhotenství. Odpověď zní ano. Při sportování v období těhotenství je zapotřebí naslouchat svému tělu a zbrzdit, pokud si to miminko přeje. Pokud jste před těhotenstvím sportovala, snížení tempa cvičení přijde samo: hmotnost a rostoucí bříško k tomu napomohou. Během prvního trimestru je třeba se vyvarovat intenzivní fyzické aktivity. V druhém trimestru se vyhýbejte cvičením ve stoje, hrozí pokles proudění krve k vašemu plodu.

 

Pomůcka

Pokud chcete vědět, jak moc sportujete, pamatujte si: v těhotenství cvičte na 60 % vaší tepové frekvence.

Okamžitě přestaňte sportovat, pokud máte závratě, zadýcháváte se, necítíte se dobře, špatně se vám chodí, máte stahy či necítíte pohyby miminka.

 

Rady trenéra budoucím maminkám

Chcete-li uzpůsobit fyzickou aktivitu těhotenství, řiďte se radami Amandine, trenérky značky Domyos. Řiďte se těmito pravidly a cvičte bezpečně. Než začnete v těhotenství se sportem, poraďte se se svým lékařem.

 

  • Snížení intenzity cvičení => pomůcka: při cvičení si zvládnete povídat s kamarádkou.

  • Vyvarujte se intenzivnímu cvičení.

  • Vyvarujte se skokům a dopadům.

  • Vyvarujte se smršťování břišních svalů.

  • Pravidelně pijte.

  • Zvedejte lehčí zátěž.

 

Sportování ve fitness centru

Pokud se budete řídit radami trenéra, můžete skoro vše! Ve fitness centru cvičte na stepperu, eliptickém trenažéru, veslovacím trenažéru či rotopedu. V rámci nabízených sportů můžete chodit na taneční hodiny, při nichž přizpůsobíte své tempo, či na kurzy pro začátečníky.  Nenáročná gymnastika (jóga, pilates, strečing) je také velmi prospěšná. Vyvarujte se posilování břišních svalů a posilování se zátěží.

Před každou hodinou upozorněte lektora/lektorku, že jste těhotná!

 

Je dobré vědět, že pokud vám ošetřující lékař cvičení zakáže, neměla byste se fyzické aktivitě věnovat. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Rotoped VA 530
8 999,00 Kč*
4.40 / 5 116 Názory
    RUZNE SPORTY

    K čemu vlastně slouží protahování těla? Je prospěšné? Objevte, proč je důležité se protahovat.

    Nahoru