K ČEMU SLOUŽÍ PROTAŽENÍ?

Mezi sportovci se o tom vedou neustále spory: je třeba se protahovat? Je protažení prospěšné? Je tedy třeba se protahovat? Domyos vám o tom řekne více.

 

Je třeba se protahovat?

Již nějakou dobu slýcháme, že protahování kazí sportovní výkon. Zastánci protahování říkají, že při rozehřátí snižuje protažení riziko bolesti svalů a případných zranění. Odpůrci naopak říkají, že protahování svaly vyčerpává a zvyšuje riziko zranění tím, že svaly oslabuje.

 

Jedna věc je jistá: pravdu mají obě strany. Pokud je protahování vykonáváno špatně, ještě nezahřátě svaly mohou začít bolet a může dojít i ke zranění. Na druhou stranu, pokud se protahujete za správných podmínek, je to pro svaly přínosem. Některé protahovací cviky slouží k povolení tuhosti svalů a napomáhají pohybu a lepšímu sportovnímu výkonu. Pokud jsou vykonávány správně, mají za účinek pružnější svaly, zlepšují postoj i rovnováhu, snižují riziko zranění a přinášejí duševní pohodu.

 

Je dobré protahovat se před sportem, či po něm?

Zde se také názory liší. Někteří, zejména vrcholoví sportovci, jsou zásadně proti protahování v rámci rozehřátí a říkají, že protahování uškodí svalům. Bylo by ale nerozumné zakázat protahování příležitostným sportovcům.

 

Doporučujeme vám se před protahováním důkladně rozehřát. Protahujte až rozehřáté svaly, které již nejsou studené a ztuhlé. Doporučujeme kombinaci statického a dynamického protahování, které slouží k přípravě svalů, vazů a kloubů na fyzickou aktivitu. Při tomto typu posilování na několik vteřin stahujeme svaly a pak přistoupíme k dynamickému protažení (například zvednutí kolena, pokud protahujeme kvadricepsy či stehna).

 

Po cvičení je dobré se protáhnout a ulevit namáhaným svalům. Pasivní protahování po sportu skutečně svalům uleví. Uvolní se a lépe se regenerují.

 

Co je dobré vědět: při protahování byste nikdy neměli cítit bolest. Protahování by také mělo být přizpůsobeno fyzické aktivitě.

 

Jak se správě protahovat?

Při každém typu protažení (ať již před sportem či po něm), dejte na rady Sylvaina Bearta, trenéra značky Domyos.

 

  • Protahujte dvakrát každý sval, protahování by tak mělo zabrat přibližně deset minut.

  • Postupně zvětšujte rozsah protahování, avšak s rozmyslem.

  • Při protahování vydechujte.

  • Pohyby dělejte co nejpomaleji a v klidu, nepovídejte si.

  • Pokud při protahování ležíte, zavřete oči. Svaly se tak lépe uvolní a vy se zrelaxujete.

  • Při protahování není cílem udržovat rovnováhu (svaly se namáhají, neprotahují se), proto pokud si ve stoje protahujete nohy, přidržujte se.

  • Na konci každého protažení uvolněte na 10 vteřin končetiny.

  • Po dokončení protažení si několikrát poskočte na místě. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Nahoru