OTÁZKA – ODPOVĚĎ: SPORTUJI, ALE PŘESTO PŘIBÝVÁM NA VÁZE, CO S TÍM?

(1)

Když spojíme fyzickou aktivitudietou, často se stává, že zbrzdíme váhový úbytek, a někdy i přibereme na váze. Jak to vysvětlit? Lze sportem přibrat na váze? Je třeba tomu rozumět tak, že je nutné přestat sportovat během redukční diety?

 

Převážná většina návštěvníků fitness center sleduje společný cíl: sportovat a tak ubrat na váze nebo alespoň nepřibrat. Přesto existuje mnoho lidí, kteří se udivují, že přibrali na váze, když spojili sport a redukční dietu.  Čemu vděčíme za tento jev? Sportem hubneme nebo přibýváme na váze? Jak urychlit hubnutí? Vysvětlení Julie, sportovního kouče Domyos.

 

Jak je možné sportem přibrat na váze?

Když začnete opět sportovat, vaše svaly se budou vyvíjet a vaše svalová hmota se zvětší, což znamená, že budete těžší. To ovšem nikterak nebrání tomu, aby tuková hmota ubývala: budete i nadále hubnout, přestože trochu přiberete na váze. V případě osob, které intenzivně sportují, dospějeme ke stejnému závěru: je možné konstatovat přírůstek váhy, neboť sportem získáte svalovou hmotu, která je těžší než tuková hmota. Sval je těžká tkáň, proto lze přibrat 1, 2 nebo i 3 kg.

 

Lze sportem zhubnout?

Je potřeba vědět, že sport nám napomáhá snížit tukovou hmotu, v kombinaci s vyváženou stravou. Díky sportu můžeme rovněž stabilizovat svou váhu, stravovací návyky, fyzickou a duševní pohodu. Fyzická aktivita zvyšuje celkový výdej energie, což je nezbytné pro snížení váhy nebo pro udržení váhy po redukční dietě. Stimuluje úbytek tukové hmoty, která je při sportovním vypětí spalována. Rovněž omezuje riziko cukrovky, neboť snižuje odolnost vůči inzulínu, což sníží hladinu cukru v krvi, tzv. glykémii. Sport je také výborný pro kardiovaskulární zdraví, napomáhá snižovat krevní tlak a zvyšuje hladinu zdravého cholesterolu.

 

Jak se ujistit, že sport snižuje tukovou hmotu?

Abyste se o tom přesvědčili, můžete si změřit svou impedanci, to znamená zjistit množství svalů a tuků, ze kterých se skládá vaše tělesná váha. Některé hi-tech váhy mohou tuto hodnotu měřit. Odborní zdravotníci ji rovněž mohou změřit v rámci analýzy bioelektrické impedance, při které se používají elektrody umístěné na různých částech těla.

 

Jak sportováním zhubnout?

Pro zhubnutí střídejte různé fyzické aktivity, a především kombinujte posilování svalů s kardio tréninkem . Za prvé, posilování svalů umožní zrychlit bazální metabolismus, takže budete spalovat více kalorií jak během odpočinku, tak během fyzické aktivity. Za druhé, kardio trénink podporuje lipolýzu, tzn. „použití“ tukové hmoty jako energie. Cvičte po dobu jedné hodiny, 50% posilování/50% kardio trénink, třikrát týdně (v ideálním případě).

 

Nezapomeňte upřednostňovat zdravou a vyváženou stravu (bílkoviny, zelenina, škroboviny: 1/3 každé), jezte ovoce pro přísun vitamínů a zavrhněte „zobání“ mezi jídly. Pokud je přísun kalorií do vašeho těla vyšší, než váš organismus potřebuje (v průměru 2 000 kalorií denně pro ženu, 2 500 pro muže), budete s obtížemi hubnout prostřednictvím fyzické aktivity. Sportovat neznamená, že můžeme jíst mastnější jídla , aniž bychom ztloustli… Fyzická aktivita sama o sobě neomlouvá mlsnost, takže pokud chcete zhubnout, nesmíte jíst přespříliš.

 

 

 

Správně jste pochopili, že sportem lze přibrat na váze. Tento jev se vysvětluje nárůstem svalové hmoty , tzn. zvětšením objemu vašich svalů. To neznamená, že vaše tuková hmota neubývá, ale že se vše uvádí do rovnováhy. Pro rychlejší zhubnutí, vsaďte na vítězné duo: posilování svalů + kardio trénink. Pamatujte si, že příliš bohatá nebo tučná strava může hubnutí zastavit. Buďte tudíž rozumní i nad talířem!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS

Na eliptickém trenažéru lze pracovat až 80% svalů. A to vše pozvolna… Váš fitness partner Domyos vám pomůže v boji s tuky pomocí eliptického trenažéru.

(2)
RUZNE SPORTY

Máte pár kilo navíc a přejete se jich zbavit? V tom případě je ideální spojení vyvážené stravy a pravidelné sportovní aktivity. Vyzkoušejte naše tipy.

Nahoru