POSILOVÁNÍ A RŮST

 

Přestože je posilování u mladých tak oblíbené, měli by se dozvědět i o jeho možných škodlivých dopadech. Posilování a růst, jde to vůbec dohromady?

 

Posilování – sport vhodný pro dospívající?

Posilování je značně oblíbeným sportem u dospívajících, kteří chtějí poznat a překonat limity svého těla. Také chtějí získat svalovou hmotu a vytvarovat si postavu.

 

Přesto však panuje názor, že posilování v nízkém věku je pro zdraví škodlivé. Říká se, že zastavuje růst, snižuje hybnost, zhoršuje kardiorespirační systém a poškozuje svaly a šlachy dospívajících. Jak je to tedy ve skutečnosti?

 

Posilujte s rozumem

Posilování v dospívání může mít následky na zdravý růst a zdraví. Jedná se totiž o sport, který zatěžuje svaly a klouby, proto by jej měl mladý člověk praktikovat s rozumem. Přehnané namáhání kostí může vést k problémům se zády.

 

Pokud tedy začínáte s posilováním v nízkém věku, buďte opatrní. Nezvedejte příliš těžké zátěže a vyhýbejte se intenzivním tréninkům. Mladí by se měli vyvarovat některých cviků, které zatěžují páteř, vazy a chrupavky, například vzpírání ze squatu či mrtvý tah jsou naprosto zakázané!

 

Nedoporučuje se s posilováním začínat před 15. rokem, a to zejména u dívek. Do té doby se mohou věnovat spíše fitness aktivitám a kardio tréninkům. Pokud jste začátečník, nechte si poradit ve fitness centru od zkušeného trenéra, který vám ukáže jak na to. Není nic horšího než špatně prováděné cviky!

 

Pokud se tedy chcete věnovat posilování, dělejte tak s rozumem.

 

Rady pro zdravé posilování

  • Dávejte zejména pozor na vaše klouby, které jsou v dospívání velmi křehké.

  • Nezabývejte se nárůstem svalové hmoty, či dietami, to jsou starosti dospělých.

  • Jezte zdravě a sytě, vyhýbejte se nevhodným doplňkům stravy.

  • Do tréninkového plánu zapojte protahovací cvičení.

  • Posilování mějte jako doplněk k jinému sportu, ať již týmovému, či vytrvalostnímu, díky němuž podpoříte kardiorespirační systém.

  •  Posilování nepřehánějte, posilujte jednou týdně a věnujte se i jinému sportu. Hodiny v posilování přidávejte vždy po roce.

  • A co posilovat s rodiči? Mohla by to být legrace a motivace.

  • V případě pochybností se neváhejte obrátit na lékaře.

 

Tréninková metody Lafay je často doporučována dospívajícím, jelikož v sobě spojuje posilování, vytrvalostní a silové tréninky a také protahovací cviky. Tato metoda navíc pracuje s vahou vlastního těla, cviky tak nejsou škodlivé pro svaly a klouby.

 

Blahodárné účinky posilování

Posilování však nemá pouze škodlivé účinky na tělo dospívajících. Pokud se provozuje s mírou, napomáhá růstu kostí a tvaruje tělo. V tom je jeho výhoda.

 

Navíc je možno posilování spojit s dalším sportem. Je ideálním doplňkem k bojovým sportům, kdy napomáhá zdokonalovat rychlost a sílu.

 

Z hlediska psychologie posilování umožňuje získat důvěru v sebe sama. Pro dospívající je velkou motivací.

 

 

 

Posilování je prospěšné, pokud je praktikováno s rozumem. Posilování může mít u každého jedince různé výsledky, pokud je však zkombinováno s kardio cvičením, přispívá k boji proti obezitě. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Nahoru