VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT O KALORIÍCH

(1)

Co je třeba vědět o kaloriích, kterým se často snažíme vyhýbat za každou cenu? Odpovědi na všechny vaše otázky naleznete v radách Domyos.

 

Co je to kalorie?

Kilokalorie je jednotka, kterou naše tělo buď přijímá, či spaluje, a která vyjadřuje energetickou hodnotu potravin. Slouží ke stanovení energetického přínosu potravin, ale také energetického výdeje vašeho těla.

 

Jaké množství kalorií je třeba denně konzumovat?

Abyste zjistili, kolik vaše tělo denně spotřebuje a jaká je tedy jeho kalorická potřeba, zaměřte se na svůj bazální metabolismus. Ten odpovídá poměru kalorický příjem / kalorický výdej při odpočinku. Tento poměr závisí na věku, hmotnosti a fyzické aktivitě. Díky němu poznáte, co vaše tělo potřebuje k udržení životních funkcí.

 

Jak vypočítat denní kalorickou potřebu?

K výpočtu základní metabolické potřeby (v Kcal) použijte následující vzorce. Výsledek představuje kalorický výdej vašeho organismu při odpočinku za 24 hodin.

  • Do 18 let:

17,3 × hmotnost v kg + 651

  • Od 19 do 30 let:

15,3 × hmotnost v kg + 879

  • Od 31 do 60 let.

11,6 × hmotnost v kg + 487

  • Více než 60 let:

13,5 × hmotnost v kg + 487

 

Jak pokrýt svoji energetickou potřebu?

Tělu dodáte potřebnou energii prostřednictvím makroživin v potravinách (cukrů, tuků, bílkovin). Pokud se vaše hmotnost ustálila, znamená to, že váš energetický příjem je roven energetickému výdeji. Pokud naopak přibíráte na váze, znamená to, že buď vydáváte málo energie, či jí přijímáte příliš mnoho. Vaše tělo si tak dělá energetické zásoby ve formě tuků (triglyceridů).

 

Jak nastartovat svůj metabolismus a kalorickou spotřebu?

Nastartování metabolismu znamená zvýšení výdeje energie, tedy jinými slovy spalování kalorií. Jak toho dosáhnout? Prostřednictvím zdravého a vyváženého stravování a pravidelné fyzické aktivity.

 

  • Strava

Stravování, to nejsou jen kalorie: i při trávení spalujete kalorie v závislosti na konzumovaných potravinách. Některé z nich tělo obtížněji tráví a vydá na trávení více energie. Jedná se o komplexní sacharidy (škroby: těstoviny, rýži atd.) a bílkoviny. Na druhou stranu tuky si tělo díky jejich jednoduchému složení ukládá téměř okamžitě. Například: po steaku o 100 kcal přiberete méně než po máslu o energetické hodnotě 100 kcal, jelikož tělo vydá více energie na jeho strávení než na tuky obsažené v másle. Zapamatujte si, že energetická hodnota potravin je velmi důležitá: přijímané kalorie závisí na typu potraviny!

 

  • Fyzická aktivita

Sport přirozeně nastartuje organismus: při fyzické aktivitě organismus vyživuje svalové buňky a čerpá ze svých energetických zásob. Tento proces se nazývá katabolismus. Pokud cvičíte pravidelně, tělo se naučí spalovat více energie i při odpočinku.

 

Jaká je nejlepší sportovní aktivita ke spalování kalorií?

Pokud chcete zhubnout, musíte snížit kalorickou spotřebu, tzn. jíst méně a vydávat více kalorií, tedy se více hýbat. Proto jsou ideální vytrvalostní a aerobní typy cvičení(jako je jízda na rotopedu či eliptickém trenažéru nebo běh na pásu). Tělo při těchto aktivitách čerpá z tukových rezerv (uhlohydrátů dodávajících energii). Pokud tělo pochopí, že se bude fyzicky namáhat, začne čerpat energii tím, že začne přeměňovat tuky. Pokud chcete odstranit tuky, můžete se také zaměřit na posilování svalů, zejména na hlavní spalovače kaloriívelké svaly: nohy, záda a hýždě. Svaly jsou totiž velkými spalovači energie, čím více jich máte, tím více energie spálíte.

 

Fitness pomůcky ke spalování kalorií

Některé fitness pomůcky slouží ke spalování kalorií, odbourávání tuků a zabraňují vzniku celulitidy. Jedná se o švihadlo, stepper či mini trampolínu, které se zaměřují na spodní polovinu těla. Vyzkoušejte je a udělejte si názor!

 

Pokud tedy chcete spálit kalorie, musíte se především správně stravovat, ale hlavně se věnovat sportu (dvakrát až třikrát týdně po dobu 30 až 90 minut). Klíčem ke krásné postavě jsou vytrvalostní cviky a posilování!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS
conseils-energy-astuce-corde-bruleur-de-calories

Skákání přes švihadlo je ideální fitness aktivitou pro spalování tuků, umožní Vám zhubnout, posílit břicho, předcházet celulitidě a zlepšit si vytrvalost.

(2)
Nahoru